Am privit tot timpul copilariei mele malurile raului Dambovita cele cu vegetatie salbatica, cu sobolani roind. M-am bucurat enorm cand am vazut transformarea indiguirii malurilor. Am privit cu admiratie transportul pe raurile metropolelor europene... De aceea va propun sa faceti o analiza a posibilitatii folosirii raului ca transport turistic, de tip taxi. Eu o vad ca pe o atractie si un plus de utilitate in orele de trafic intens.

Prea multe masini, prea putine spatii publice pietonale. Calea Victoriei (cel putin partea de sud) ar trebui sa devina pietonala!

E o idee buna sa promovati folosirea transportului in comun. Dar atunci RATB ar trebui adus macar la standardul metroului. Fara cersetori, homeless (care dorm pe scaune si in jurul lor e singurul loc mai liber din cauza misrosului), un sistem absolut nefericit de vanzare a biletelor (nu pot cumpara bilet la 21 si din orice statie iar "portofelul electronic" nu pot sa stiu daca mai are bani pt o calatorie decat dupa ce am urcat in tramvai si evident risc amenda). Iar metroul, care functioneaza civilizat (paznici, cartele cumparabile oriunde te urci in metrou si fara de care nu poti intra, deci nu risti o amenda pentru ca ai uitat ca a expirat cartela/abonamentul) are statii rare si acopera oricum doar foarte putin din oras. Sugestie: in Istambul (care oricum nu e New York) au pt tramvai un sistem de plata foarte asemanator metroului la noi. Macar asa putem face. Si despagubirea batranilor pt a putea demola si reconstrui, acestia mutandu-se la tara sugerata de cineva nu este posibila in conditiile in care salvarea inca mai ajunge in Bucuresti uneori dupa 2h. Nu as risca ca mama sa traiasca la tara! E mult de investit pentru a creea orase satelit atractive si viata la tara cu aceleasi servicii ca in Bucuresti, unde, bune-rele cum sunt, macar exista!

As dori sa se faca mai multe fantanii arteziene ...care se mearga pe timpul verii.
As dori sa se faca linii speciale de RATB si sa nu mai stam 2 ore in trafic pentru a ajunge undeva.
As dori sa curatati si reconditionati toate cladirile vechi din capitala, Aceste cladiri au o arhitectura foarte frumoasa dar este ascunsa de jegul care s-a depus de-a lungul timpului.

Bucurestiul este un oras futurist. Este platforma ideala de dezvoltare a unui oras capitala europeana de secol XXI. Complexitatea sa si imbinarea tuturor stilurilor de arhitectura ii ofera acestuia unicitate, dar totodata nu creaza senzatia unui oras al oamenilor ce-l strabat si-l ocupa. Prezentand o incarcatura istorica si emotionala spatiul public poate reprezenta punctul forte al acestuia. In consecinta intr-o ampla viziune Bucurestiul este locul in care te poti plimba linistit si admira urme vii ale stramosilor si ramai surprins de caracterul sau imprevizibil.

Bucurestiul poate fi schimbat prin lege. Nu va asteptati sa se schimbe mentalitatea oamenilor caci f.f. greu se va schimba, ci mai degraba schimbati-o prin oridine (lege) si implementare (a actiunilor pe care vreti sa le intreprindeti ).
Privind catre viitor si plecand de la ceea ce exista deja (cladiri, etc) in Bucuresti si imprejurimi, as dori sa vin cu cateva sugestii:
1. Trafic, Parcare, Mijloace de transport
- constructia de parcari supraetajate in centrul Bucurestiului unde cei care vor sa ajunga cu masina sa plateasca "premiums" pentru parcare. Cladirile sa fie in proprietatea primariei care sa administreze fondurile castigate si sa le utilizeze in amortizarea caldirii si alte investitii asemanatoare.
- orice loc de parcare in centrul capitalei si pe o raza adiacenta sa se faca cu plata si sa fie pe o perioada limitata (max. 2h)- implementarea e esentiala-agenti de strada pe toate drumurile
- propuneti o strategie (sustinuta si de transportul public in comun) care sa-i "forteze" pe oameni sa foloseasca transportul public in detrimentul masinilor personale (taxe...taxe, taxe).
-constructia de linii de tren/tramvai/high speed trains (depinde de fonduri) catre toate directiile de iesire din Bucuresti pe 20-30km in afara Bucurestiului (2 linii de tren cu spatii de parcare unde oamenii sa-si lase masinile si sa se urce in public transit)
-delimitarea clara a liniilor de tramvai/tren pe unde circula transportul in comun astfel incit soferii teribilisti sa nu poata disturba traficul
2. Crearea unei echipe tinere de ingieri/arhitecti, etc. care sa asigure implementarea strategiei, a normelor de constructii, a legilor si regulamentelor locale (training, lucru in echipa, putere sa ia decizii). Folositi presa (in mod constant) sa avertizati constructorii ca primaria va impune reguli drastice de implementare a strategiei si va trimite "echipa" sa aplice si sa verifice normele (amenzi usturatoare pentru cei ce nu respecta conditiile de constructie, etc. care sa aduca venituri la bugetul primariei si care sa fie folosite la alte proiecte de dezvoltare).
3. "Decentralizarea" populatiei
- crearea de orasele satelit in afara Bucurestiului cu centre comerciale locale care sa le asigure toate necesitatile fara sa fie nevoie sa vina in Bucuresti la marile complexe comerciale doar pentru alimentele necesare in mod curent. In Vancouver si in alte orase s-au creat centre comerciale enorme cu toate magazinele concentrate intr-un sigur loc. La inceput asta a fost o idee geniala, dar cu timpul s-a dovedit a fi un dezastru datorita traficului congestionat in zona respectiva.
4. "Fatada" Bucurestiului
Toate blocurile din Bucuresti ar trebui sa fie reabilitate termic si/sau complet renovate. Asociatiile de locatari ar trebui sa fie obligate sa se ocupe de siguranta strcturala si de aspectul estetic al cladirii si mediului inconjurator (spatii verzi). In Vancouver se dau amenzi grele daca nu se curata zapada pe aleile de langa bloc, daca nu se intratine spatiul verde, etc. Mai exista si optiunea demolarii complete a cladirilor si constructia de noi cladiri (plan de dezvoltare a zonei cu despagubirea locatarilor).
Din pacate multe dintre cladirile care se "vad" si par a forma imaginea Bucurestiului sint blocurile. Multi dintre locuitori sint batrani care ar putea cu siguranta sa duca o viata mult mai buna la tara cu banii care i-ar putea lua pe un apartament vindut in Bucuresti. Locatarilor din blocurile cu probleme majore structurale ar trebui sa li se propuna fie reabilitarea completa a blocului, fie demolarea si raspumpararea locuintelor. E nevoie de o echipa bine pregatita care sa aiba intalniri cu asociatiile de locatari si sa promoveze aceasta strategie.
In speranta ca mesajul meu ar putea fi de ajutor in crearea unui Bucuresti mai frumos, va multumesc pentru sansa pe care ne-ati dat-o de a participa si veni cu sugestii pentru un concept strategic al Bucurestiului.

Spatiile pe care nu sunt construite acum cladiri sa fie folosite pentru parcuri/spatii verzi, sa nu se mai dea autorizatie de constructie pe astfel de spatii in zonele centrale, deja sunt foarte multe cladiri. In loc sa se construiasca MALL-uri cu parcari imense betonate, mai bine se folosesc aceste spatii pentru parcuri.

Eu vad Bucurestiul mai interesat de el insusi si mai putin oportunist! Cu oameni mai muncitori. Nu-mi explic ce cauta atatia oameni ep strada la ora 12.00, 13.00, 14.00. Cine munceste?

Mi-ar placea sa pot pune langa Bucuresti cuvantul RESPECT. In Bucuresti locuitorii nu au respect....respect pentru ei insisi, respect pentru ceilalti. Din astea doua situatii decurg si: respect pentru oras si invers orasul poate da dovada de respect pentru locuitorii lui.

Bucureştiul este un oraş mare şi murdar.

Este un oraş neîngrijit. În zona unde locuiesc este întotdeauna mizerie pe străzi şi gălăgie.

Nimeni nu mai iubeşte oraşul ăsta. Are şi el lucrurile lui bune. Străzi frumoase, case cu stil, monumente interesante.

Bucureştiul are un farmec aparte.

Bucureştiul este prea aglomerat! Sunt prea multe maşini! Traficul este sufocant.
      În scopul de a contura punctul de vedere al locuitorilor tineri ai Bucurestiului, i-am rugat sa completeze un chestionar despre Bucureşti. Acesta s-a adresat celor cu varste cuprinse intre 20 si 30 de ani, si subiectul l-au constituit problemele majore ale orasului, structurate pe 7 domenii de interes: Circulatii, Mediu, Administratie Publica, Calitatea Vietii, Locuire, Spatii verzi si Socio-Comunitar.
      Prima parte a sondajului a vizat stabilirea problemelor si conceperea chestionarului de baza al studiului, urmata de aplicarea chestionarului pe publicul vizat si de centralizarea datelor si detasarea unor observatii.

PROBLEME DE CIRCULATII
Problema majora semnatala de repondenti a fost “Starea proasta a infrastructurii existente” adunand 829 de puncte, urmata de problemele privind “Insuficienta numarului de parcari” si “Ineficienta transportului in comun”. Problemele evidente au fost legate de impactul direct al acestora asupra repondentilor si de perioada scurta de timp (ca remediere) – in sensul ca oamenii asteapta rezultate. Transportul public , si in special metroul, au revenit frecvent printre raspunsurile la probleme. O problema semnalata suplimentar a fost atitudinea oamenilor in trafic / circulatii – respectul fata de ceilalti fie ca acesta se desfasoara motorizat sau nemotorizat.

PROBLEME DE MEDIU
In cazul problemelor de mediu ale orasului Bucuresti, principala problema semnalata de tineri a fost “Educatia de mediu a locuitorilor”, subiect care a adunat majoritatea punctelor, urmat de “Calitatea aerului” si de “Tratarea cu superficialitate a problemelor de mediu de catre organele abilitate in domeniu”. Problemele de administratie / legislatie precum si cele de infrastructura de colectare si control al mediului nu au fost semnalate ca probleme majore fiind argumentate in majoritatea cazurilor fie prin lipsa acestora fie prin neintelegerea prezentei lor in unele cazuri (in special centrele de reciclare si mai specific managementul acestora). Probleme semnalate au fost distrugerea sistematica a zonelor verzi in favoarea construitului precum si problemele cauzate de constructii (praf). Multi repondenti au reclamat aspectele legate de energie alternativa si lipsa lor din sistemul orasului (energie solara, autovehicule electrice, etc).

CALITATEA VIETII
In urma sondajului de tip chestionar principala problema care afecteaza calitatea vieitii in oras este “Traficul”, urmat apoi de “Lipsa locurilor de munca” si de “Nesiguranta spatiilor publice d.p.d.v. social”. Traficul este vazut ca un lucru care cauzeaza multe dintre problemele orasului. De data aceasta transportul public nu este un factor major care afecteaza calitatea vietii in oras, fiind clasat pe ultimele locuri impreuna cu “Calitatea defectuasa a spatiilor din proximitatea locuirii”. O problema suplimentara ridicata de repondenti a fost problema “Educatiei locuitorilor” care afecteaza interactiunea cu viata in oras.

PROBLEMA LOCUIRII IN ORAS
Din punct de vedere al locuirii in orasul Bucuresti principala problema semnalata de catre tineri a fost “Extinderea necontrolata a zonelor de locuire prin insertii haotice, lipsite de studiu in prealabil” lucru care este argumentat de multi prin calitatea estetica a orasului precum si a spatiilor oferite de el, in unele cazuri sufocante. “Problema salubritatii in cartierele bucurestene” si “Starea precara a fondului construit” sunt clasate pe locurile 2 si 3 din clasament lucru care este justificat prin modul in care se prezinta cartierele de locuit din Bucuresti, in special marile aglomerari de locuit din oras. Desi unele persoane argumenteaza ca zona lor de locuit nu prezinta aceste probleme majoritatea afirma ca este o problema. Problemele de dotari si de acces la facilitati nu au fost ridicate in multe cazuri din cauza distantelor relativ mici care trebuie strabatute in oras, oamenii nesimtind lipsa lor, cu toate ca accesibilitatea s-a evidentiat ca lacunara. Probleme suplimentare ridicate in cazul calitatii locuirii in oras au fost: “Calitatea slaba a materialelor utilizate la fabricarea noilor ansambluri rezidentiale” si in special a noilor cartiere rezidentiale construite, “Pretul ridicat” in cazul chiriilor sau pretul locuintelor in special pentru tineri. A fost ridicata oportunitatea “Educatiei locuitorilor” ca factor principal in inbunatatirea generala a problemelor orasului si modului de interactionare cu el.

PROBLEMA in ADMINISTRATIA PUBLICA
Problema majora care a fost subliniata de majoritatea este “Coruptia”, in multe cazuri aceasta fiind argumentat ca este omniprezenta in sistemul administrativ nu numai al orasului. Locurile 2 si 3 sunt ocupate de “Lipsa specialistilor pe domenii in cadrul structurilor de administratie locala | regionala” si de “Ineficienta actului de justitie”, multi considerand clasa de conducere a sistemului administrativ ca fiind subcalificata si incompetenta in administrarea eficienta a orasului. O problema frecventa a fost lipsa transparentei in administratia publica si lipsa comunicarii intre cetateni si organele decizionale la nivel de oras. Se mai semnaleaza probleme suplimentare precum “Birocratia” si “incapacitatea de a duce la sfarsit proiectele incepute” lucru argumentat de discontinuitatea marilor proiecte odata cu schimbarea administratiei si lipsa unei viziuni de dezvoltarea a orasului. O persoana semnaleaza ineficienta administratiei publice in managementul minoritatilor in oras – cazul particular al rromilor si prezenta lor in oras.

PRINCIPALA PROBLEMA IN DOMENIUL SOCIO-COMUNITAR
Problema majora semnalata de majoritate este ”Lipsa locurilor de munca pentru tinerii absolventi” argumentata de unii subiecti prin lipsa de experienta dobandita numai prin absolvirea facultatii si prin numarul mare de absolventi care nu sunt dispusi la alte meserii). O alta problema grava o reprezinta ”Nivelul de trai scazut” oarecum strans legata de lipsa locurilor de munca precum si de puterea economica scazuta. A fost frecvent mentionata si “Lipsa spiritului civic” strans legata de lipsa de educatie si de interpretarea gresita a conceptului de democratie, consecintele acestei probleme fiind acut resimtite in societatea actuala si relationate cu”Gradul ridicat de infractionalitate”.Alte probleme identificate in domeniul sociocomunitar au fost lipsa pregatirii politiei comunitare, numarul crescut de caini comunitari, excluderea din spatiile publice a persoanelor varstnice, a celor fara venituri, a adolescentilor, a persoanelor cu handicap, a mamelor cu bebelusi.

PRINCIPALA PROBLEMA LEGATA DE SPATIILE VERZI
Din punct de vedere al spatiilor verzi principala problema semnalata o reprezinta “Disparitia treptata a spatiilor verzi si a parcurilor in favoarea investitiilor de interes privat” de unele persoane fiind argumentata cu necesitatea maririi fondului construit sau prin coruptia existenta in sistemul imobiliar actual,unele zone avand initial restrictii de construire.Si la acest punct a fost identificata ca problema sociala “Educatia deficitara a cetatenilor in respectarea spatiului verde” considerata ca fiind problema majora de multi dintre cei intervievati intrucat una din consecinte o reprezinta distrugerea fondului verde existent sau deteriorarea lui accentuata. O alta problema o reprezinta “Amenajarea necorespunzatoare a zonelor publice”, argumentata prin slaba reprezentare a zonelor pietonale, a mobilierului urban, prin calitatea spatiilor verzi proiectate sau executia defectuoasa cu materiale ieftine. Alte probleme identificate suplimentar au fost:salubritatea zonelor verzi strans legata de educatia populatiei, standardizarea spatiilor verzi, si securitatea spatiilor verzi.

Observatii
Data fiind media de varsta de 24-26 de ani, care implica un anumit grad de specializare, cel putin in cazul problemelor cu care se confrunta direct, tinerii chestionati au aratat o preocupare spre: starea proasta a infrastructurii, educatia ecologica a populatiei, traffic (nespecificat în ce fel), extinderea necontrolata a zonelor de locuinte, coruptie, lipsa spiritului civic si distributia dezechilibrata a spatiilor verzi. In privinta tipului de interventii sau sanse pe care le-ar putea avea orasul, interesul cel mai mare l-a reprezentat tipul de schimbare radicala si mai putin interventiile partiale, care ar rezolva doar probleme punctuale. Proiecte de tipul celor de promovare a transportului alternativ, a centrelor de reciclare, , completarea dotarilor aferente locuirii, asigurarea continuitatii pe durata mai mare de un mandat in administratie, combaterea segregarii socio-economice, curatenia parcurilor bucurestene, denota preocuparea pentru solutii de ansamblu ce privesc dezvoltarea orasului.
@ echipa csb recomandă acest site